INDEN DU KLAGER

Vi tager klager omkring kontrolgebyrer alvorligt. Vores målsætning er, at sagsbehandle grundigt og hurtigt. Derfor beder vi om, at der afgives præcise og fyldestgørende oplysninger når man klager over et kontrolgebyr. Her kan du læse eksempler på gængse klagepunkter.
LÆS HER

FAQ - Servicemedarbejderen (P-vagten)

Servicemedarbejderne bliver ofte kritiseret for deres arbejde - men mange glemmer desværre, at de er til for hjælpe. Deres opgave er at overse at reglerne overholdes, så der altid er plads til dem som retmæssigt kan parkere.

 

 

Spørgsmål og svar

1. Er jeres parkeringsvagter provisionslønnede?

 
Nej. Vi aflønner ikke vores servicemedarbejdere efter provision. Antallet af udstedte kontrolgebyrer har dermed ingen betydning for servicemedarbejderens løn.
 
Vi har naturlig forståelse for, at en evt. provisionslønnet servicemedarbejder, vil stille hele vores funktion og berettigelse i tvivl overfor parkeringsbrugere, da servicemedarbejderens motivation dermed ikke ville være at udrette den service, som vi har som forpligtigelse, både overfor ejendomsbesidderen og brugerne.
 

2. Må parkeringsvagten godt bare stå og gemme sig og snige sig rundt?

Det er abolut ikke vores politik at servicemedarbejderne ligger på lur. Vi tilskynder tværtimod til, at vores servicemedarbejdere er synlige på parkeringspladserne, og samtidig dermed også står til rådighed for spørgsmål m.v., hvis der skulle opstå tvivl om f.eks. parkeringsregler.
 
Mange opfatter det desværre som en personlig hetz, når de pålægges et kontrolgebyr. Nogle anser det fejlagtigt som servicemedarbejderens ansvar, at han/hun ikke har oplyst om reglerne på stedet, når man ankommer på parkeringsarealet, mens servicemedarbejderen er i gang med sit arbejde. Servicemedarbejderne instrueres og oplæres i at være opmærksomme og hjælpsomme, men kan ikke stilles til ansvar for, at man ikke selv som bruger, har orienteret sig om reglerne på skiltene og handlet derefter.
 

3. Hvad er reglerne for P-vagtens observationstid?

Observationstiden er den periode hvorfra og hvortil, servicemedarbejderen registrerer det parkerede køretøj som har overtrådt bestemmelserne for parkering på det pågældende sted. Perioden er tiltænkt at give brugeren tid til f.eks. at indstille parkeringsskiven eller indløse parkeringsbillet/parkeringstilladelse.
 
Der er principielt ingen krav om observationstid på privatregulerede parkeringsarealer. I færdselsloven gøres en observationstid på 3 minutter sig gældende, som forskellen på en standsning og en parkering. På private parkeringsarealer fastsættes observationstiden dog uafhængigt af færdselsloven. Observationstiden på private parkeringsarealer fastlægges i samråd med ejer af ejendommen og kan variere. Der skiltes ikke med observationstid.
 

4. Hvorfor skal P-vagten ikke indstille sin parkeringsskive på servicebilen?

Vores servicemedarbejder har ikke pligt til at indstille parkeringskiven, eller indløse/betale parkeringsbillet i automaten, når de kortvarigt befinder sig på parkeringspladsen for at udføre deres arbejde.
 
Det svarer til at en medarbejder i en biograf skulle købe billet til forestillingen for at udføre sit arbejde.
 

5. Må parkeringsvagten notere min bil, når jeg sidder i den?

Et køretøj kan godt være parkeret selvom der opholder sig personer i køretøjet. Derfor kan servicemedarbejderen også udstede kontrolgebyr når restriktionerne ikke er overholdt. Også køretøjer der f.eks. holder til gene for trafikken på parkeringsarealet, med personer i køretøjet, kan pålægges et kontrolgebyr.
 

6. Kan P-vagten annullere kontrolgebyret, hvis jeg møder ham/hende ved min bil?

Nej. Når servicemedarbejderen har printet eller placeret kontrolgebyret på køretøjet (typisk i vinduesviskeren) og sluppet den, kan servicemedarbejderen ikke tilbagekalde kontrolgebyret. Er kontrolgebyret først printet eller placeret på køretøjet, er det berettiget pålagt og annulleres ikke. Nægtes modtagelse af kontrolgebyr kan det iht. lovgivning eftersendes.
 

7. Jeg skal have fat i P-vagten der har skrevet min bil - vil i give mig hans telefonnummer?

Nej. Vi udleverer ikke kontaktoplysninger eller andre personfølsomme oplysninger på vores servicemedarbejdere. Har du et udestående med en af vores servicemedarbejdere, må du henvende dig til ONEPARK administration eller indsende en skriftlig klage der vedrører enten servicemedarbejderen eller det pålagte kontrolgebyr.
 
Vi værner om vores medarbejderes privatliv og sikkerhed. Alle overgreb, fysiske som verbale, anmeldes til rette myndighed.
 

8. Skal P-vagten ikke have uniform på?

Det er ONEPARKs politik, at vores servicemedarbejdere skal være synlige i deres arbejde, og dermed være iført deres uniform, når de udfører deres arbejde. Det er dog ikke et lovkrav og giver ikke grund til annullering af et kontrolgebyr, hvis servicemedarbejderen, måske rent undtagelsesvis, ikke er iført uniform.
 

9. Jeg vil gerne klage over/rose P-vagten - hvordan gør man?

Hvis du har haft en dårlig/god oplevelse med en af vores servicemedarbejdere og gerne vil videregive information, bedes du anvende vores klageformular (hvis det samtidigt omhandler et kontrolgebyr) eller skrive en email på Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. Venligst angiv hvor og hvornår du har haft oplevelsen, så vi kan finde frem til hvem den pågældende servicemedarbejder er, og påtale forholdet overfor vedkommende om nødvendigt.
 
 
Har du andre spørgsmål vedrørende ONEPARKs servicemedarbejdere, som du ønsker besvaret, er du altid velkommen til at kontakte ONEPARK på e-mail; Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
 
 

Kontakt klageafdeling

Klager over kontrolgebyr modtages kun skriftligt. Benyt formularen - KLIK HER.
 
Ved spørgsmål til klageafdelingen - find kontaktoplysninger og åbningstider HER.

Tilmeld nyhedsbrev

Hold dig opdateret! Tilmeld dig vores generelle nyhedsbrev og modtag nyhederne direkte i din mailboks.
I vores job sektion kan du tilmelde dig nyhedsbrev med vores stillingsopslag.